
Hola! Com va aprenents de mestres? Avui us parlaré sobre ensenyar i aprendre llengües en línea. La veritat és que jo he estudiat en diverses ocasions mitjançant aquest sistema i, de moment, us puc afirmar el següent: si voleu podeu! Ara bé, es necessiten tres ingredients essencials per aconseguir el vostre propòsit: constància, disciplina i (no ho oblideu mai) descans!!! :-)
La primera vegada que vaig començar a aprendre llengües en línia va ser fa uns anys, quan una amiga va començar italià en una acadèmia. Jo vaig escollir aquesta llengua perquè pensava que em seria més fàcil que una altra; premissa força important, tenint en compte que volia aprendre de manera autodidacta.
Per això, podríem considerar que vaig començar a aprendre l'italià gràcies al meu entorn virtual d'aprenentatge (EVA). Tanmateix, actualment no la integro dins del meu ventall lingüístic perquè no em considero competent en aquesta llengua. En qualsevol cas, l'EVA es diferencia de l'entorn personal (EPA) en el fet que inclou tota una sèrie de fòrums, plataformes i xarxes socials compartides (no sempre fiables però molt enriquidores) que contribueixen en l'ensenyament. Pel que fa al meu EPA, en canvi, incloc una sèrie d'eines i fonts d'informació que consulto (diccionaris, diaris, enciclopèdies, etc.), però a més una sèrie de persones que em serveixen de referència, com ara la meva tàndem o parella lingüística alemanya i els mecanismes (com ara blocs personals i wikis) que em serveixen sobretot per reflexionar, tot compartint material a la xarxa. M'agradaria que el meu EPA seguís creixent amb el pas dels anys i que l'ús de les TIC segueixi aportant-me nou coneixement, tant en el língüístic com en altres àmbits. Ara bé, sense que em passi el mateix que al nen de la imatge... :-)
Si voleu més informació sobre els entorns virtuals i personals d'aprenentatge, us recomano la lectura següent:
http://aulaglobal2014-2015.upf.edu/file.php/1324/Lectures/Adell_Castaneda_2010.pdf
Es tracta d'un assaig de Jordi Adell, que engloba tecnologia i pedagogia, ja que presenta una nova manera d'utilitzar les TIC dins de les aules. Primer, presenta Internet com a entorn d'aprenentatge i compara el mètode tradicional d'ensenyament amb els mètodes e-learning. Després defineix l'EPA i les seves parts. I, finalment, analitza l'impacte que ha tingut dins de l'àmbit educatiu.
Val a dir que després de la meva experiència amb l'italià, en la qual vaig fracassar per abandonar un dels requisits primordials (la constància), vaig seguir amb l'aprenentatge d'altres llengües, però de manera presencial a l'escola o en acadèmies privades. Un cop a la universitat, he tornat ha fer servir l'EVA, en concret amb el Moodle. Suposo que ja hi estareu familiaritzats. Pels que no, es tracta d'una plataforma virtual en què no només el professor/a envia tasques, avaluacions i recursos diversos als seus alumnes, sinó que ambdues parts (i els alumnes entre ells) comparteixen impressions mitjançant fòrums. La meva experiència és força bona, tot i que crec que se'n fa un ús excessiu per part d'alguns professors. M'explico. Crec que és bo que comparteixin materials com les presentacions que usen a les seves classes. Però de vegades, faciliten massa materials i això fa o bé que els alumnes s'angoixin (perquè mai ningú no els ha ensenyat tècniques d'estudi ni a resumir ni seleccionar materials) o bé que s'acostumin i se'ls ofereixi la feina massa mastegada. Penso que, en alguns casos, l'abús i mal ús d'aquesta aplicació ha fet endarrerir el progrés dels alumnes, que també han d'aprendre a ser autònoms i autosuficients.
![]() |
Extret de http://www.noticiasusodidactico.com/pedagogiatic/unidad-2/ |
http://aulaglobal2014-2015.upf.edu/file.php/1324/Lectures/Adell_Castaneda_2010.pdf
Es tracta d'un assaig de Jordi Adell, que engloba tecnologia i pedagogia, ja que presenta una nova manera d'utilitzar les TIC dins de les aules. Primer, presenta Internet com a entorn d'aprenentatge i compara el mètode tradicional d'ensenyament amb els mètodes e-learning. Després defineix l'EPA i les seves parts. I, finalment, analitza l'impacte que ha tingut dins de l'àmbit educatiu.
Val a dir que després de la meva experiència amb l'italià, en la qual vaig fracassar per abandonar un dels requisits primordials (la constància), vaig seguir amb l'aprenentatge d'altres llengües, però de manera presencial a l'escola o en acadèmies privades. Un cop a la universitat, he tornat ha fer servir l'EVA, en concret amb el Moodle. Suposo que ja hi estareu familiaritzats. Pels que no, es tracta d'una plataforma virtual en què no només el professor/a envia tasques, avaluacions i recursos diversos als seus alumnes, sinó que ambdues parts (i els alumnes entre ells) comparteixen impressions mitjançant fòrums. La meva experiència és força bona, tot i que crec que se'n fa un ús excessiu per part d'alguns professors. M'explico. Crec que és bo que comparteixin materials com les presentacions que usen a les seves classes. Però de vegades, faciliten massa materials i això fa o bé que els alumnes s'angoixin (perquè mai ningú no els ha ensenyat tècniques d'estudi ni a resumir ni seleccionar materials) o bé que s'acostumin i se'ls ofereixi la feina massa mastegada. Penso que, en alguns casos, l'abús i mal ús d'aquesta aplicació ha fet endarrerir el progrés dels alumnes, que també han d'aprendre a ser autònoms i autosuficients.
![]() |
Extret de http://educadores21.com/?p=329 |
A més, no podem oblidar altres recursos, com ara les xarxes socials (Facebook n'és un bon exemple), amb les quals aprenem a diari aspectes lingüístics. I no nomes parlo de seguir pàgines (jo sóc la primera) com la d'Idiomes UPF o Som Llenguatge, ja dedicades a aspectes relacionats amb les llengües. Sinó que parlo d'aquelles ocasions en què els propis particulars compartim publicacions molt interessants i curioses (p.e.: Frases col·loquials en anglès) que s'incorporen en el nostre aprenentatge. Això és fantàstic, no trobeu? Avui dia, l'aprenentatge es produeix arreu, gràcies principalment a les noves tecnologies i la infinita informació que contenen.
En conclusió, un cop vist el meu recorregut per les TIC, la meva opinió sobre l'aprenentatge lingüístic en línia és molt satisfactòria. Disposem d'uns recursos, dels qual els nostres pares (no cal que anem gaire lluny) no van poder gaudir-hi i crec que els hem d'aprofitar. No sabeu el que haguessin donat per poder usar diccionaris en línia o el Google Translate!!! :-) Tanmateix, a banda dels avantatges que he anat comentant, el principal inconvenient és que no sempre en fem un ús responsable (saber la legislació vigent i no fer plagi, per exemple), per la qual cosa, cal anar molt en compte quan publiquem a la xarxa.
En qualsevol cas, es pot començar a aprendre una llengua des de zero a la xarxa? Sí, i tant. Això vol dir que hem de suprimir les classes i que ja no calen professors, traductors ni intèrpretes? No. D'una banda, perquè tot i el bon servei que fan els recursos, aquests no són suficients (encara hi ha molt per fer) i, d'una altra, perquè malauradament l'espontaneïtat, el contacte directe amb el professor i els alumnes (en definitiva, la part humanista del procés d'aprenentatge) que trobem dins les aules mai no la podran substituir les noves tecnologies. Doncs fins aquí l'entrada d'avui, no us vull deixar sense abans adjuntar-vos un vídeo que correspon a la lliçó 1 d'un curs en línia en anglès. He escollit aquest curs perquè inclou diàlegs entre personatges, donant així més importància a la comunicació que a la gramàtica. Espero que us agradi! :-) MGA
En conclusió, un cop vist el meu recorregut per les TIC, la meva opinió sobre l'aprenentatge lingüístic en línia és molt satisfactòria. Disposem d'uns recursos, dels qual els nostres pares (no cal que anem gaire lluny) no van poder gaudir-hi i crec que els hem d'aprofitar. No sabeu el que haguessin donat per poder usar diccionaris en línia o el Google Translate!!! :-) Tanmateix, a banda dels avantatges que he anat comentant, el principal inconvenient és que no sempre en fem un ús responsable (saber la legislació vigent i no fer plagi, per exemple), per la qual cosa, cal anar molt en compte quan publiquem a la xarxa.
![]() |
Extret de https://notebloc.wordpress.com/2014/01/26/ |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada