dilluns, 8 de juny del 2015

Lectures interessants...

Hola a tothom! Dedicaré aquesta entrada a comentar lectures realitzades al llarg del trimestre, que no he citat dins de cap entrada però que crec que poden interessar als qui volen dedicar-se a l'ensenyament de llengües en un futur.

Extret de http://catedu.es/cifehuesca/guia-de-lecturas/
El español como lengua de herencia en los EEUU, d'Aixa Said-Mohand
A causa del creixement de la llengua espanyola en Estats Units, la implantació de cursos d’ELE (Espanyol com a Llengua Estrangera) ha augmentat durant els últims anys. Tanmateix, encara cal insistir en la formació de professors d’ELH (Espanyol com a Llengua d’Herència). Segons Valdés, el parlant de LH en els EUA és aquell qui s’ha criat en un entorn en què no es parlava anglès; mentre que l’estudiant de LH és qui pot parlar la llengua i, en certa mesura, és bilingüe en anglès i en la llengua familiar.

Així doncs, la llengua d’herència és la dels nostres pares, la qual hem arribat a adquirir però que hem deixat d’emprar per algun motiu. És per això que no es considera primera llengua (o llengua dominant) ni segona llengua (aquella no adquirida amb la facultat del llenguatge, sinó apresa en una etapa posterior).

Tot i que les guies d’avaluació del Consell Americà de l’Ensenyament de Llengües Estrangeres (ACTFL) no sigui el millor instrument, és primordial fer una avaluació diagnòstica per saber si un estudiant hauria de matricular-se en classes d’ELH o d’ELE. Així mateix, cal respectar totes les varietats dels alumnes, i tenir en compte que una classe de gramàtica tradicional, la qual sempre hauria d’estar supeditada a una finalitat comunicativa no sempre és la millor opció per a l’alumne. A més, s’aconsella que s’apliqui un mètode deductiu, perquè sigui el propi aprenent qui descobreixi el perquè dels seus errors. I tot això cal fer-ho abordant totes les competències lingüístiques (comprensió oral i escrita, lèxic, i expressió oral i escrita). Al llarg de la lectura, ens indiquen activitats interessants que ajuden a desenvolupar cada una d’aquestes destreses.

Per acabar, s’assenyala el paper clau del professor, ja que han d’ajudar als alumnes a aprendre a aprendre, és a dir, que un cop acabin les classes siguin capaços de seguir amb el seu aprenentatge per conta pròpia. Si us voleu llegir la lectura completa, podeu accedir-hi mitjançant l’enllaç següent: http://marcoele.com/descargas/16/said-mohand-lengua_de_herencia.pdf


Miradas diversas a la enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita, d'Anna Camps
El present article s’ha extret d’un exemplar de 2003, de la revista llatinoamericana Lectura y vida
El podeu descarregar mitjançant aquest enllaç: http://aulaglobal2014-2015.upf.edu/file.php/1324/Lectures/A_Camps_Miradas_diversas_a_la_ensenanza_de_la_composicion_escrita.pdf Tracta sobre la relació de complementarietat de l’ensenyament i l’aprenentatge del llenguatge escrit. Per fer-ho, aborda quatre punts de vista essencials: el text, el procés d’escriptura, el context i, finalment, l’activitat discursiva.

Pel que fa al text, destaquen les investigacions de les característiques estructurals dels textos. La seva aportació principal per a l’ensenyament dels estudis textuals (últimament més encaminats cap al gènere no literari) ha estat la de centrar-se en una visió global del text i, respecte aquesta globalitat, mostrar la dependència de tots els seus elements. Així mateix, es pretén dotar als docents d’instruments per tal que els alumnes assoleixin una millor comprensió i comunicació.

El procés de composició escrita es desencadena per la crisi de la competència escrita dels estudiants i s’emmarca dins de l’àmbit de la psicologia cognitiva; tenint en compte, a part de les produccions, les operacions mentals que es desenvolupen mentre escrivim. Es tenen en compte tant els elements propis del procés (finalitat de l’escriptor, la funció del text, el destinatari, etc.), com els processos de planificació, textualització i revisió, i el seu control mitjançant l’ensenyament d’estratègies de composició. Destaquen molt treballs, però sens dubte la proposta de Daniel Cassany (el professor de l'assignatura Ensenya­­­ment de Llengües) ha estat decisiva quant a la renovació de l’ensenyament de l’escriptura a l’Estat espanyol. Seguint les concepcions de Vigotsky, es concep al professor com al guia que aporta la bastimentada per superar les dificultats que vagi tenint l’alumne al llarg del procés. 

En relació amb el context, destaca la seva complexitat, ja que es pot entendre des de tres perspectives ben diferenciades. La primera l'entén com a situació, ja que es tracta d’una realitat objectiva que condiciona el text. La segona l’engloba en una comunitat discursiva (o context social), en què es determinen una sèrie de rols i formes de participació. Per acabar, es defineix el context com a esfera de l’activitat humana, en la qual els texts són tant el resultat com l’instrument en la construcció del diàleg com a procés cultural. D’aquesta manera, queda demostrat que el text no és independent del context en què es realitza.

Finalment, respecte a l’activitat discursiva, destaca la relació entre les activitats de dins de l’aula, les quals es componen de diverses accions encaminades a la construcció d’una realitat social basada en els intercanvis comunicatius. Es concep l’àmbit escolar com a l’entorn generador dels escrits dels alumnes, basat en la interacció verbal amb les persones amb què comparteixen l’àmbit de comunicació.

En conclusió,  els diversos estudis realitzats sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de la composició escrita mostren, de manera complementària, diverses percepcions encaminades a proporcionar als docents una sèrie d’instruments. Aquests els ajudaran a comprendre millor les necessitats dels seus alumnes, així com saber interpretar els seus progressos i dificultats, per tal de planificar l’ensenyament de l’escriptura de la manera més adequada possible.


Aportaciones de las teorías psicológicas del aprendizaje a la educación abierta y a distancia, de Mª Carmen E. Gil Rivera
Aquesta lectura consisteix en un article d’una professora de la UNAM de Mèxic i el recomano a tots aquells futurs docents que vulguin ampliar el seu coneixement sobre les teories psicològiques d’aprenentatge (per a més informació, consulteu també la 3a entrada d'aquest bloc). 

Avui dia, l’educació oberta i a distància és una realitat molt habitual. La presència de les TIC ha facilitat aquest tipus d’ensenyament en quasi totes les universitats del món i ha implicat l’estudi sobre les bases teòriques i tecnològiques de l’educació. Aquestes bases es troben en les mencionades teories psicològiques de l’aprenentatge, les quals expliquen els processos que intervenen perquè es produeixi aquest aprenentatge. En concret, aborda sis teories psicològiques, i destaca les seves aportacions en el camp educatiu. Aquestes són les següents: la teoria del conductisme (que posa èmfasi en la conducta observable i en l'empirisme, i defensa que l'única manera d'aprendre una llengua és practicant la conducta lingüística); l’epistemologia genètica de Jean Piaget (que assenyala el desenvolupament cognitiu segons l’edat biològica dels alumnes); la teoria de l’assimilació cognoscitiva de David P. Ausubel (que estableix les dues dimensions de l'aprenentatge: recepció i repetició); la zona de desenvolupament proper de Vygotsky (és a dir, la distància entre el que l'estudiant desconeix i l'adult coneix, transmet o ensenya); la psicologia cognitiva de la instrucció (que entén la memòria com "la capacitat dels éssers humans de registrar, retenir i recuperar informació") i, finalment, el constructivisme (que postula que l'aprenentatge és un procés constructiu, i l'aprenent és qui elabora els significats).

Amb paraules de la pròpia autora, "[...] debemos tener en cuenta las propuestas de las teorías psicológicas del aprendizaje [...] ya que a través de las TIC se puede presentar el contenido (conocimiento nuevo) de tal manera, que el estudiante primero requiera de la asesoría individual o grupal, mayor búsqueda de información y finalmente la integración del contenido a sus propias estructuras." Per saber-ne més, us podeu descarregar la lectura des de:
http://aulaglobal2014-2015.upf.edu/file.php/1324/Lectures/Gil_Rivera_Ma_del_Carmen_Teorias_psicolo_gicas.pdf

Finalment, us deixo un vídeo del Youtube titulat Conociendo a Vigotsky, Piaget, Ausubel y Novak, els pares d'aquestes teories. Espero que us agradi i n'aprengueu una miqueta més futurs docents! :-) L'enllaç del vídeo és el següent:
http://youtube.com/watch?v=-YpCocmWxPA




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada